انواع دندان درد نشانه چیست؟

درد شبانه یا موقع استراحت معمولاً نشانه به عصب رسیدن دندان است که نیاز به عکس وعصب کشی یا درمان ریشه دارد بعضی مواقع بعد از عصب کشی دندان باز درد دارد مخصوصاً در برخورد با دندان مقابل یا هر ضربه دیگر که نشانه بلند بودن ماده پر کردگی یا پانسمان است به هر حال با هر دردی نباید دندان را عصب کشی کرد زیرا دندان ضعیف می شود ممکن با پرکردن ساده یا گذاشتن مواد کف بندی زیر پرکردگی آن را درمان کرد حتی در. شرایطی که تازه دندان به عصب رسیده با ماده جدیدی که یک ایرانی در آمریکا ساخته آنرا درمان کرد

بسیاری از ما دندان درد را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم خواه درد آن پیوسته و مبهم باشد یا تیز و شدید، در هر صورت جویدن غذا با این حال دشوار شده و نمی‌توانیم در کارهای خود متمرکز شویم و یا هنگام شب راحت بخوابیم.

منشأ دندان درد ممکن است پوسیدگی، ترک ‌خوردگی، شکستگی و یا عفونت داخل دندان باشد. دندان درد صرف ‌نظر از عامل ایجاد کننده آن، شما را به دندانپزشکی می‌کشاند.

دندان درد انواع مختلف دارد و نوع آن می‌تواند نشان دهنده مشکل به وجود آمده باشد.

شناسایی مشکل دندان از روی درد

حساسیت دندان به غذاهای سرد یا داغ به صورت لحظه ‌ای

این نوع درد معمولاً نشان دهنده مشکل جدی نیست. اما در صورتی که حساسیت دندان به مدت بیشتری طول بکشد می‌تواند مسئله جدی‌تر را نشان دهد. حساسیت لحظه ‌ای دندان به تغییرات دما ممکن است در اثر پوسیدگی جزیی، شل شدن ترمیم یا پرشدگی دندان یا پس‌روی لثه که باعث نمایان شدن سطح ریشه دندان شده است اتفاق افتاده باشد.

درمان

از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید. هنگام خریداری مسواک دقت کنید مسواک نرم (مسواکی با موهای نرم) بردارید. هنگام مسواک زدن باید مسواک را در مرز لثه قرار داده و آن را از سمت لثه به سمت لبه دندان‌ها بکشید. هرگز مسواک را به صورت افقی بر روی دندان حرکت ندهید چرا که باعث ساییدگی و نمایان شدن ریشه می‌شود . در صورتی که مشکل حساسیت دندان برطرف نشد به دندانپزشک مراجعه کنید.

حساسیت دندان به غذاهای سرد یا داغ پس از درمان‌های دندانپزشکی

این امکان وجود دارد که درمان دندانپزشکی که اخیراً انجام داده ‌اید باعث التهاب پالپ داخل دندان شده و موقتاً حساسیت دندان ایجاد کرده باشد.

درمان

دو تا چهار هفته منتظر بمانید تا ببینید آیا درد بهبود می‌یابد یا ادامه یافته و یا بدتر می‌شود. در صورتی‌ که درد بر طرف نشد، به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را بررسی کند.

درد تیز هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا

این نوع درد ممکن است در اثر پوسیدگی دندان، لق شدن پرشدگی و یا ایجاد ترک در دندان ایجاد شده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که بافت‌های پالپ داخل دندان صدمه دیده باشند.

درمان

باید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دندان شما تحت بررسی دقیق قرار بگیرد. اندودنتیست متخصص پالپ دندان است و می‌تواند با انجام تست‌هایی وضعیت پالپ را بررسی کرده و درمان‌های تخصصی ‌تری مانند عصب ‌کشی را انجام دهد.

درد بیش از 30 ثانیه پس از خوردن غذاهای سرد یا داغ

در چنین شرایطی احتمالاً پالپ دندان آسیب غیر قابل برگشت دیده است و معمولاً علت آن آسیب فیزیکی یا پوسیدگی دندان است.

درمان

به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر چه سریع تر دندانتان تحت درمان قرار گرفته و نجات پیدا کند.

درد شدید پیوسته همراه با تورم لثه و حساسیت آن به لمس

ممکن است دندان آبسه کرده باشد و عفونت در بافت‌ها و استخوان پیرامون ایجاد شده باشد.

درمان

برای ارزیابی دقیق‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است موقتاً با استفاده از مسکن های بدون نسخه درد برطرف شود.

فشار و درد مبهم پیوسته در دندانها یا فک بالا

احتمالا دندان قروچه و به هم فشردن شدن دندان‌ها عامل این مدت است. همچنین درد سینوس ممکن است در دندان‌ها و صورت احساس شود.

درمان

برای دندان قروچه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا از وسیله ‌ای به نام محافظ دهان (نایت گارد) برای محافظت از دندان‌ها استفاده کند. برای از بین رفتن درد سینوس می‌توان مسکن بدون نسخه مصرف کرد. در صورتی که درد شدید و مزمن است باید به پزشک مراجعه کنید.

لینک مقاله: