بوی بد دهان چه ارتباطی با سلامتی ما دارد

خروپف کردن

چنانچه خروپف کنید یا با دهان باز بخوابید دهانتان خشک میشود ،حال همین شرایط کافی است تا دهان تبدیل به مکانی عالی برای رشد باکتریهایی شود که علت بوی بد دهان هنگام بیدارشدن از خواب هستند و به اصطلاح آن را “تنفس صبحگاهی” می نامند .

اگر روی کمر بخوابید احتمال اینکه خروپف کنید هم بیشتر است، پس اینکه به پهلو بخوابید کمک کننده است. همچنین بقایای غذایی که در فواصل دندانهایتان مانده است نیز احتمال رشد باکتریها را افزایش میدهد که مسواک زدن  و استفاده از نخ دندان قبل از خواب میتواند آنها را ریشه کن کند.

بیماریهای لثه

بیماری لثه و بوی بد دهان

اگر در دهانتان طعم فلز حس می کنید ممکن است باکتریها در خط زیر لثه تان در حال رشد باشند که در این شرایط حتی امکان بروز التهاب و به دنبال آن عفونت به وجود می آید. ممکن است پزشکتان اصطلاحا این وضعیت را Periodontitis بنامد.

اگر عادت به مصرف سیگار دارید و یا از نخ دندان و مسواک استفاده نمیکنید بیشتر هم در معرض ابتلا قرار دارید.

بیماریهای لثه میتواند به صورت ارثی نیز بروز کند.

رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده و بوی بد دهان

در این شرایط جریان اسید معده در مسیر اشتباه قرار گرفته و به سمت بالا ،یعنی تیوبی که رابط بین دهان و معده است (مری) باز میگردد. در این حالت در دهانتان احساس ترشی و طعم اسید خواهید داشت و گاها مایعات یا تکه های غذا را هم در دهانتان حس میکنید. همچنین وجود اسید در قسمت فوقانی دستگاه گوارشی سبب آسیب به گلو و دهان شده و میتواند شرایط را برای رشد و تکثیر باکتریهای بیشتر مساعد کند.

دیابت

دیابت و بوی بد دهان

اگر در شرایطی بودید که در دهانتان بوی میوه گندیده حس کردید بدین معناست که بدنتان برای به دست آوردن انرژی به جای گلوکز (قند) در حال سوزاندن چربی ها است. این میتواند به آن معنی باشد که سطح انسولین در خونتان به شدت کاهش یافته و باید به پزشک مراجعه کنید.

هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری و بوی بد دهان

نوعی باکتری است که به دیواره های داخلی معده متصل شده و سبب بروز زخم معده و سرطان میشود. در این حالت دهان و تنفستان بدبو و متعفن خواهد شد و ممکن است تهوع، سوزش سر دل (حس قلب درد)، دل درد و سوءهاضمه نیز داشته باشید. پس از مصرف آنتی بیوتیک بسیاری از این علائم نیز از بین خواهد رفت.

عفونت تنفسی

عفونت تنفسی و بوی بد دهان

سرماخوردگی، عطسه و نیز عفونت سینوسها میتواند مخاط دهان و بینی را از باکتریها انباشته کند که همین امر تنفس شما را تحت تاثیر قرار میدهد. اغلب به محض اینکه سرماخوردگی بهبود یافت علائم نیز از بین خواهند رفت.

دارو درمانی

برخی داروها به دنبال خشک کردن دهان، تنفس را از حالت نرمال خارج میکنند دیگر داروها از جمله نیتراتها که در درمان مشکلات قلبی به کار میروند، شیمی درمانی به منظور درمان سرطان و برخی از قرصهای خواب آور پس از اینکه در بدن متابولیزه و جذب شدند میتوانند سبب پراکنده شدن مواد شیمیایی در بدن شده و تنفس را بدبو کنند. همچنین زمانی که بیش از حد ویتامین مصرف کنید احتمال بروز این حالت وجود دارد.

سنگهای لوزه یا تجمع خوش خیم باکتری ها در گلو (التهاب لوزه)

التهاب لوزه و بوی بد دهان

اگر تکه های غذا در لوزه یا همان تانسیلها ( پرتقالهای کوچک ته حلق که با میکروبها مقابله میکنند) گیر بیفتد، کلسیم اطراف آن را احاطه کرده و سنگ لوزه (Tonsil Stones) تشکیل میدهد. این سنگها اغلب مشکل خاصی به وجود نمی آورند اما گاه هم دیده شده سبب بلع دردناک و احساس سوزش در حلق شده اند و امکان رشد باکتریها هم در این ناحیه وجود دارد که دقیقا همین عامل هم دلیل بوی بد دهانتان است. احتمالا هم با استفاده از مسواک یا گوش پاک کن بتوانید از شر آن خلاص شوید. این وسیله کمک میکند تا بهتر مسواک کنید (از جمله زبان را) همچنین پس از اینکه چیزی خوردید آب قرقره کنید. اگر مکررا دچار سنگ لوزه میشوید آن را با پزشکتان در میان بگذارید.

دهیدراتاسیون

دهیدراتاسیون و بوی بد دهان

هنگامی که در بدن به مقدار کافی آب وجود نداشته باشد (شرایطی که دهیدراتاسیون نامیده میشود)، ممکن است دچار خشکی بزاق که در حالت عادی سبب تمیزی و پاک کردن دهان از باکتریهاست شوید. این حالت میتواند باعث شود حالت تازگی نفس از بین برود. شرایطی که غدد ترشح کننده بزاق را تحت تاثیر قرار میدهند، از جمله Scleroderma sjogren syndrome نیز میتوانند سبب خشکی دهان و تنفس غیر نرمال شوند.

عفونت و بوی بد دهان

وجود زخم یا بریدگی در قسمت داخلی دهان میتواند توسط عوامل باکتری که بوی زننده دارند، عفونی شود. حال این اتفاق ممکن است به صورت تصادفی یا به دنبال انجام عمل جراحی روی لثه ایجاد شود یا حتی به دنبال کشیدن دندان رخ دهد. چنانچه نسبت به توصیه های پزشکتان بی اهمیت باشید یا در انجام مراقبتهای دهان و لثه سهل انگاری کنید بیشتر هم در معرض ابتلا به عفونت دهان هستید. ممکن است عفونت ایجاد شده به صورت خود به خود بهبود یابد. اگر این چنین نبود برای درمان میتوان از آنتی بیوتیکها کمک گرفت. همچنین توجه به این مسئله که محیط دهان را تا حد ممکن تمیز نگه داشته و مرتب با آب و نمک شستشو دهیم به بهبود آن کمک شایانی خواهد کرد.

نارسایی کبد

نارسایی کبد و بوی بد دهان

نارسایی کبد میتواند سبب بروز بویی شیرین شبیه به کپک در تنفس شما بشود که ممکن است پزشکتان آن را “بوی کبدی” بنامد و از نشانه هایی است که اعلام میکند کبدتان به دنبال مشکلات کبدی به صورت نرمال کار نمیکند. این بدین معناست که کبدتان به دلیل بروز مشکلات پیشرفته خوب کار نمیکند. همچنین ممکن است علائم دیگری هم تجربه کنید؛ از جمله زردی (یرقان) {همان حالتی که پوست و قسمت سفید داخل چشم به دنبال تجمع نوعی رنگدانه طبیعی در بدن به نام بیلی روبین زرد رنگ میشوند.}

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه و بوی بد دهان

اگر کلیه تان توان دفع ضایعات بدن را نداشته باشد ممکن است حین تنفس احساس بوی ماهی گندیده داشته باشید. این حالت شایعترین رخداد در مراحل پایانی و شدید نارسایی کلیه است که تحت عنوان خط آخر بیماریهای کلیه هم شناخته میشود.(ESRD)

وقتی کار به این مرحله رسید تنها وسیله کمک کننده به درمان دستگاهی به نام دیالیز است که خون را تصفیه میکند و تنها درمان جراحی هم جراحی پیوند کلیه است.