تشخیص بیماری ها از روی زبان

چیزی روی زبانم است؟

قطعه قطعه شدن زبان و وجود برآمدگی، خال و لکه ها روی زبان و داخل دهان ممکن است بی خطر باشد، اما گاه هم میتوانند ارتباط نزدیکی با مشکلی داشته باشند که در ارتباط با سلامت دهان رخ داده و آن را تهدید می کند.

چیزی روی زبانم است؟

عفونت، استرس، عوارض دارویی و حتی کهولت سن میتوانند روی زبان اثراتی ایجاد کنند؛

پس سعی بر آن است که بفهمیم زبان با تغییراتش قصد دارد چه مشکلی را بیان کند و آیا وقت آن رسیده به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنیم یا خیر.

لکه های سفید

لکه های سفید روی زبان

لکه های سفید میتوانند بیانگر عفونت باشند (که در تصویر آورده شده است). این حالت اغلب زمانی رخ میدهد که متعاقب یک بیماری یا مصرف دارویی خاص توازن باکتری ها در دهان بر هم میخورد. لکه های سفید که نمای شبکه ای دارند احتمالا خزه پوستی (Lichen planus) باشند. به این معنا که سیستم ایمنی اشتباها به بافتهای داخل دهان حمله کرده و به آن آسیب می رساند. اگر روی زبانتان لکه های سفید، صاف و سخت مشاهده کردید که پاک هم نمیشود ممکن است دچار لکوپلاکی (Leukoplakia) شده باشید که با سرطان هم مرتبط است. دندان پزشکتان را در جریان تمام لکه های سفید داخل دهانتان قرار دهید.

زبان مودار

چنانچه روی زبانتان پوششی مشکی، قهوهای یا سفید خز مانند ایجاد شد احتمالا دچار زبان مودار شده باشید. در واقع زوائد مو مانند پروتئین هایی هستند که به صورت رشته درآمده و تبدیل به محل گیر افتادن باکتریها و ذرات غذا میشوند. احتمالا اگر مسواک بزنید یا با لکه ها کنکاش کنید برطرف میشوند. حال اگر زوائد مویی سفید روی زبان شما تشکیل شد که با خراشیدن و مسواک هم برطرف نشد احتمالا دچار زبان مویی  یا لکوپلاکی شده اید. این شرایط برای افرادی پیش می آید که به ویروس اپشتین بار (EBV) یا ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) آلوده شده باشند.

زبان سیاه

زبان مودار ممکن است سیاه رنگ هم باشد اما ممکن هم هست بعد از خوردن عنصری به نام بیسموت که در داروهای آنتی اسید وجود دارد نیز زبانتان سیاه شود.در برخی افراد وقتی این عنصر با بزاق ترکیب میشود باعث سیاه شدن زبان میشود. این حالت موقتی بوده و وقتی مصرف دارو را متوقف کنید از بین خواهد رفت.

زبان قرمز روشن

زبان توت فرنگی میتواند علامت پیش رس بیماری کاوازاکی باشد که بیماریای نادر و جدی بوده و سبب التهاب و آماس عروق خونی در سر تا سر بدن میشود که البته در کودکان شایعتر هم هست.

همچنین این اختلال میتواند از علائم مخملک (scarlet fever) باشد.اگر زبانتان صورتی و صاف باشد و در دهان احساس درد هم داشته باشید احتمالا نشانه ای از آن است که بدنتان با کمبود ویتامین B3 رو به رو شده است.

احساس گر گرفتگی زبان

اگر احساس میکنید که زبانتان با قهوه داغ سوخته و حالت فلس فلس هم شده و طعم فلز یا تلخی در دهانتان حس میکنید احتمالا دچار سندروم دهان سوزان شده اید که می تواند اختلالی مرتبط با سیستم عصبی داخل دهان باشد. برخی مشکلات سلامت از جمله خشکی دهان، عفونتها و رفلاکس اسید و حتی دیابت میتواند از عوامل بروز این اختلال باشد. برای برخی افراد خوردن غذاهای اسیدی از جمله آناناس، خمیر دندان، دهان شویه، آبنبات و یا آدامس نیز میتواند سبب بروز سوزش در دهان باشد.

زبان صیغلی

زبانی که در سطح آن پستی و بلندی نباشد ممکن است حالت سرخ و صیغلی پیدا کند. اگر از مصرف برخی مواد غذایی مهم از جمله آهن، فولیک اسید یا ویتامین B غافل شده اید ممکن است دچار این حالت شوید.

عفونتها، بیماری سلیاک یا برخی داروها نیز میتوانند از عوامل بروز آن باشند. اگر نقطه ای از زبان که بطور معمول باید پستی بلندی هایی داشته باشد حالت صیغلی پیدا کرده است احتمالا دچار عارضه زبان جغرافیایی باشید. لکه ها میتوانند ظاهر شوند و خود به خود دوباره محو شوند. گاه هم دچار سوزش و زخم میشوند. این عارضه بی ضرر است اما میتواند ارتباط نزدیکی هم با بیماری پسوریازیس و لیکن پلان داشته باشد.

برجستگی های روی زبان

ناحیه زیر زبان محل شایعی است برای ایجاد زخم های دهانی که به آفت معروف هستند. همان زخمهای ریز، قرمز و ملتهب و دردناک که خود به خود به وجود می آیند و خود به خود هم از بین میروند.

زائده ای واحد و دردناک که در نوک زبان ایجاد میشود را ممکن است “زائده کاذب” بنامند که ممکن است به دنبال برانگیختگی زبان ظاهر شود. انواعی از ویروسها نیز ممکن است در پیدایش زوائد این چنینی در اطراف و نوک زبان دخیل باشند. اگر زائده ای زیر یا روی زبانتان ظاهر شده است که دردناک است و از بین هم نمیرود، پزشک یا دندانپزشکتان را در جریان قرار دهید. آنها حتما زائده را از نظر وجود یا عدم وجود سرطان دهان بررسی خواهند کرد.

زخم شدن زبان

در زبان پایانه های عصبی بسیاری وجود دارد که آسیب دیدگی آنها به دنبال گاز گرفتن زبان یا آسیب به بافت آن محتمل است. آفت دهانی، لیکن پلان، برفک دهان و نیز زبان جغرافیایی می توانند از عوامل ایجاد درد در دهان و زبان باشند. برخی از داروها و عفونتها نیز میتوانند سبب ایجاد زخم روی زبان باشند. برخی مواقع درد زبان میتواند نشانه ای از سرطان باشد به خصوص اگر توده ها یا نواحی قرمز و سفیدی هم در دهان ایجاد شده باشد. حتما پزشک یا دندان پزشکتان را در جریان وجود این زوائد قرار دهید.

ماکروگلوزیا

ماکروگلوزیا یا بزرگی زبان

ماکروگلوزیا یا بزرگی زبان حالتی است که در مقایسه با گنجایش دهان، زبان حجم زیادی را اشغال کرده است. زبان بزرگ میتواند آنقدر فضا اشغال کند که پزشک به سختی آثار وجود دندان ها را در حاشیه ی زبان مشاهده کند.

دراین حالت تلاش پزشک بر آن است که مشکل زمینه ای را برطرف کند.حال ممکن است این مشکل کم کاری تیروئید، نوعی عفونت یا حتی حساسیت باشد.

زبان چاک دار

به دنبال افزایش سن ممکن است شیارهایی عمقی روی زبان ایجاد شود همچنین این اختلال ممکن است با سندروم داون (تری زومی 21)، پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و سندروم شوگرن (نوعی اختلال التهابی مزمن وابسته به سیستم ایمنی) مرتبط باشد. به خودی خود وجود این شیارها بی ضرر است اما دردسری که برایتان به وجود می آید نیاز مداوم به مسواک زدن و لیز کردن زبان به منظور حذف باقی مانده مواد غذایی و باکتری ها از روی آن است. اگر علت بروز مشکل مشخص باشد به احتمال زیاد پس از اینکه پزشک به اصلاح و بهبود مشکل اصلی پرداخت شیارها نیز بهتر خواهند شد.

علائم سرطان دهان روی زبان

بسیاری از لکه ها، توده ها و نیز تغییر رنگی که در زبان و دهان به وجود می آید بی ضرر هستند اما اینکه بدانیم کدام علائم از نشانه های بروز سرطان دهان است نیز مهم است؛

از جمله : زخمی که در دهان است و خوب نمی شود، وجود توده ها، درد زبان و مشکلات مرتبط با جویدن و قورت دادن. اگر این علائم بیش از 2 هفته طول کشید حتما به پزشک یا دندانپزشکتان مراجعه کنید.