از کجا بفهمیم دندانمان نیاز به تعویض روکش دارد؟

روکش دندان یک پروتز بسیار بادوام است که سالهای سال بدون اشکال و نیاز به ترمیم یا تعویض، برایتان کار میکند. با این وجود، باید مراقب علائم نیاز به تعویض روکش باشید. اگر از این علائم چشم پوشی کنید ممکن است با مشکل شدیدتر و گسترده تر، دندان درد و حساسیت دائمی دندان مواجه شوید.

چه زمانی باید روکش دندان را عوض کنیم؟

تعویض روکش دندان

در برخی از موارد نیاز به تعویض روکش دندان خیلی بدیهی است مثلا وقتی که روکش کامل از دندان جدا شده و در آمده یا ترک برداشته است. اما گاهی نیز علائم آن بدیهی نیست و مشکل حادی برایتان ایجاد نکرده است.

اگر علائم زیر را دارید باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت روکش دندانتان بررسی شود.

• روکش دندان قدیمی دارید.
  • اگر روکش دندانتان خیلی قدیمی شده است و بیش از 15 سال است که آن را استفاده میکنید، حتی اگر صدمه ندیده است بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید تا ارزیابی شود. متوسط طول عمر روکش دندان سرامیکی که بیشترین دوام را دارد، بین ده تا پانزده سال (در صورت مراقبت مناسب) است. بنابراین اگر بیش از یک دهه است که روکشتان را عوض نکرده اید باید حواستان به آن باشد. در بیشتر موارد بهتر است پیش از این که روکش قدیمی مشکل ساز شود، آن را عوض کنید و از مشکلات آتی ،پیشگیری نمایید.

• روکش دندان تان مستهلک یا ساییده شده است.
  • در بعضی از موارد روکش حتی پیش از 5 سال عمر، نیاز به تعویض پیدا میکند به خصوص اگر دندان قروچه داشته باشید یا عاداتی مثل ناخن جویدن را کنار نگذاشته باشید. در مواردی که روکش ساییدگی دارد و دیگر وضعیت مناسبی ندارد احتمالا دندانپزشک تعویض آن را توصیه میکند. اگر روکش آسیب ببیند مشکل جدی تری ممکن است به وجود بیاید. ساییدگی یا خرابی غیر معمول روکش میتواند نشان دهنده مشکلی مثل فشار دادن دندانها یا ساییدن آنها به هم یا ضعف بهداشت باشد.

• اطراف دندان درد یا ورم دارد.
  • در صورتی که دندان روکش شده درد بگیرد یا اطراف آن ورم کند زمان آن است که به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که احتمالا وقت تعویض روکش فرا رسیده است. در بعضی از موارد شکستگی روکش، کهنه شدن آن یا نامتناسب بودن آن بر روی دندان یا لثه باعث درد یا ورم لثه یا حساسیت دندان میشود. در بسیاری از موارد روکش ممکن است تنها نیاز به تنظیم یا ترمیم داشته باشد نه تعویض. بنابراین حتما برای بررسی بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

• لثه از اطراف دندان پسروی کرده است.
  • در مورد دندانی که روکش شده است احتمال بیشتری وجود دارد که باکتریها در اطراف لبه آن در لثه جمع شوند و عفونت ایجاد کنند. بنابراین التهاب یا عفونت لثه باعث تخریب بافتها و پسروی لثه میشود. پسروی خط لثه نشانه هشدار دهنده نیاز به رسیدگی است. ممکن است علت آن نامناسب بودن موقعیت روکش دندان یا نیاز به بهبود بهداشت دهان باشد. اگر بهداشت دهان را درست رعایت کنید، از پسروی لثه جلوگیری شده و طول عمر روکش افزایش می یابد. یکی از علائم پسروی لثه، حساسیت دندان است.

یادتان باشد خودتان نمیتوانید علت دندان درد یا حساسیت دندان یا ورم لثه را مشخص کنید. برای این کار حتما باید متخصص بررسی های لازم را انجام دهد و راهکار مقابله با آن را توصیه نماید. اگر روکش نیاز به تعویض دارد حتما این کار را انجام دهید وگرنه با هزینه های بیشتر، درد بیشتر و پیچیدگیهای درمانی مواجه میشوید.