حساسیت دندان چگونه ایجاد و برطرف میشود؟

اگر نوشیدنیهای سرد یا داغ باعث میشوند دندانتان درد گرفته و حساسیت نشان دهد، در مورد علت حساسیت دندان با دندانپزشک باید صحبت کنید تا ابتدا مشخص شود دندان مشکل جدی نداشته باشد.  گاهی اوقات علاوه بر سرما و گرما، چیزهای دیگری مثل شیرینی جات و ترشی جات نیز باعث حساسیت دندان میشوند.

مراقبت از مینای دندان

مینا لایه سخت و مقاومی است که سطح بیرونی دندان را پوشانده و از آن محافظت میکند. هنگامی که لایه مینا از بین میرود، پایانه های عصبی داخل دندان نمایان شده و تحریک پذیر میشوند. اگر حساسیت دندان دارید ممکن است بخشی از مینای دندانتان از بین رفته باشد. برای جلوگیری از فرسایش یا صدمه دیدن مینا و پیشگیری از حساسیت دندان کارهای زیر را انجام دهید:

مراقبت از مینای دندان برای جلوگیری از حساسیت دندان

محکم مسواک نزنید

تمیز کردن دندانها کار مهم و ضروری برای محافظت از سلامت دهان و دندان است اما نباید مسواک را محکم به دندانها بکشید چرا که علاوه بر پاک کردن پلاک و ذرات غذا، مینا را هم میسایید و از بین میبرید. مسواک را با زاویه 45 درجه نسبت به دندان نگه دارید و آن را از بالا به پایین بکشید تا لثه و دندان تمیز شوند. مسواک زدن را کمی از روی لثه شروع کنید. حتما از مسواک نرم استفاده کنید. مسواکهایی که موهای سفت دارند باعث ساییدگی مینا میشوند.

از مصرف غذاهای اسیدی خودداری کنید

نوشابه، آبمیوه های پر از شکر، شکلات، بیسکوئیت و انواع خوراکیهای شیرین همگی باعث اسیدی شدن محیط دهان و فرسایش مینا میشوند. به جای اینها خوراکیهایی سالم مثل میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر، پنیر، شیر، ماست ساده و از این قبیل خوراکیها مصرف کنید چرا که باعث حفظ رطوبت دهان شده و به مقابله با اسید و باکتریها و شسته شدن زودتر آنها از دهان کمک میکنند. این کار از طریق بزاق انجام میشود. بزاق مسئولیت تمیز کردن محیط دهان و خنثی کردن محیط اسیدی دهان را بر عهده دارد. همچنین میتوانید چای سبز یا چای سیاه و یا آدامس بدون شکر مصرف کنید. اگر چیز اسیدی یا شیرین خوردید نباید بلافاصله مسواک بزنید بلکه بیست دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا مینا که نرم شده است، دوباره سخت شود و ساییده نشود.

از محافظ دهان شبانه استفاده کنید

به مرور زمان عاداتی مثل دندان قروچه و به هم فشار دادن دندانها باعث ساییدگی قابل توجه مینا میشوند. گاهی کنترل استرس این مشکل را حل میکند. اگر چنین نشد با محافظ دهان شبانه میتوانید از ساییدگی دندانها جلوگیری کنید.

دائما بلیچینگ نکنید

سفید کردن دندانها درمان محبوب و پر طرفداری است اما معمولا پس از بلیچینگ دندانها موقتا حساس میشوند. پیش از بلیچینگ در مورد حساسیت دندان پس از بلیچینگ از دندانپزشک سوال کنید. دفعات مکرر بلیچینگ ممکن است به مینا صدمه برساند.

علت حساسیت دندان را پیدا کنید

گاهی اوقات حساسیت دندان نشان دهنده مشکل دیگری است:

تحلیل رفتن و پسروی لثه – در افراد بالای چهل سال لثه ممکن است علائم پسروی از اطراف دندانها را نشان دهد. در این صورت ممکن است ریشه های دندان نمایان شده و در معرض محیط دهان قرار بگیرند. ریشه بر خلاف تاج، مینا ندارد و آسیب پذیر است. به همین علت در صورتی که نمایان شود دندان بسیار حساس میشود.

اگر فکر میکنید پسروی لثه دارید با دندانپزشک صحبت کنید. باید مشخص شود علت آن بیماری لثه است یا نه. در موارد چدی میتوان مشکل را با پیوند لثه حل کرد.

بیماری لثه – تجمع جرم و پلاک در بن دندان باعث تحریک لثه و التهاب و عفونت آن میشود. به التهاب یا عفونت لثه، بیماری لثه میگویند. اگر این وضعیت به موقع درمان نشود باعث تخریب استخوان اطراف دندان میشود. سیگار کشیدن سلامت لثه را تضعیف کرده و احتمال بیماری لثه را بیشتر میکند. اولین قدم در درمان بیماری لثه، تمیز کردن دندان با جرمگیری و تسطیح ریشه (روت پلنینگ) است. در این عمل جرم و رسوب چسبیده به سطح دندان در بالا و پایین تر از سطح لثه، پاک میشود. همچنین ممکن است نیاز به مصرف دارو یا عمل جراحی وجود داشته باشد.

شکستگی دندان یا پر کردگی – هنگامی که دندان ترک برمیدارد ممکن است ترک تا ریشه ادامه پیدا کند. ممکن است هنگام قرار گیری دندان در معرض سرما، احساس درد کنید. ترمیم شکستگی دندان بستگی به عمق آن دارد. اگر ترک کوچک باشد خیلی ساده تر و کم عوارض تر درمان میشود و قابل پر کردن است. اگر ترک به زیر لثه رفته باشد ممکن است نیاز به عصب کشی یا کشیدن دندان باشد.

درمان حساسیت دندان

روشهای درمان میتواند شامل موارد زیر باشد:

• خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس
  • ژل فلوراید
  • پر کردن ریشه بیرون زده دندان
  • شیار پوش
  • خمیر حساسیت زدا (نه خمیر دندان)
  • محافظ دهان شبانه برای محافظت در مقابل دندان قروچه