آیا درد بعد از عصب کشی دندان طبیعی است؟

عصب کشی یا درمان ریشه (root canal) درمان شایع است و درد پس از آن طبیعی است. در عصب کشی، تمامی مجراهای داخل محفظه پالپ دندان (هسته دندان) کاملا تمیز و پاکسازی میشود. این کار میتواند عصبها و لثه اطراف را تحریک کند.

درد پس از عصب کشی نباید باقی بماند. عصب کشی برای پایان دادن به دندان دردتان انجام شده است و مدتی پس از این کار باید درد به پایان برسد. طبیعی است که تا چند روز بعد از عصب کشی، درد خفیف تا متوسط داشته باشید. هر دردی که بیشتر از این حد باشد یا طولانی تر شود ممکن است نشان دهنده مشکلی باشد که نیاز به درمان دارد.

بهبودی پس از عصب کشی دندان

علت درد دندان بعد عصب کشی

در گذشته عصب کشی به شدت دردناک بوده است به همین علت هنوز هم بسیاری از مردم از این کار به شدت اجتناب میکنند. دندانپزشکان در حال حاضر درمانهای دندانپزشکی را بدون درد انجام میدهند تا در حین درمان راحت باشید.

پیش از شروع کار، دندانپزشک بی حسی موضعی به دهانتان میزند تا احساس درد به حداقل برسد. با این حال در حین تمیز کاری دندان، فشار را احساس میکنید اما دردی نباید داشته باشید.

از آنجایی که بی حسی پس از عصب کشی از بین میرود، کمی درد و حساسیت دندان شروع میشود. این به علت فرایند پاکسازی دندان است که در آن تاج دندان سوراخ شده و از طریق آن دندانپزشک ابزاری به نام فایل را که شبیه به یخ شکن است اما انعطاف پذیری دارد وارد دندان میکند تا بافتهای آلوده و آسیب دیده را بردارد و دیواره های پالپ و ریشه را کمی تراشیده و تمیز کند. تاکید میشود درد و حساسیت پس از عصب کشی باید ظرف چند روز برطرف شود.

چون این درد خفیف است با مسکن های معمولی برطرف میشود. میتوانید استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید. پیش از این کار با دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید با داروهای تجویز شده تداخلی نداشته باشند.

بلافاصله پس از پایان درمان نباید غذاهای سفت بخورید چرا که درد را بیشتر میکند.

چه زمانی برای درد بعد از عصب کشی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درمان درد دندان بعد عصب کشی

درد عصب کشی به مرور کمتر میشود تا از بین میرود. اگر پس از چند روز هنوز درد یا ورم دارید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بیشتر مردم برای موفقیت درمان ریشه به یک تا دو جلسه نیاز دارند اما در موارد شدیدتر ممکن است نیاز باشد دفعات بیشتری مراجعه کنید.

علائم در صورتی که مسکن مصرف کنید، باید آرام شود. اگر نشد، ممکن است پزشک مسکن قوی تری برایتان نسخه کند. یادتان باشد مصرف مسکن کاملا موقتی است و نباید طولانی شود.

پس از درمان کامل دندان، باید دندان روکش شود. روکش ممکن است از جنس فلز، سرامیک یا طلا باشد. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندان در آینده است. گاهی درد یک عارضه جانبی موقتی است تا زمانی که به روکش دندان عادت کنید.

کنترل درد بعد از عصب کشی دندان

دردی که فراتر از درد طبیعی عصب کشی است باید بررسی شود. اگر دردتان با مسکن آرام نمیشود باید کارهای دیگری برای آرام کردن درد انجام دهید. از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید تا زمانی که دندان بهبود یابد. سیگار کشیدن مانع بهبودی بافتها میشود بنابراین دست کم فعلا سیگار را کنار بگذارید. از فعالیتهای آرامش بخش میتوانید برای مدیریت درد بهره ببرید. فعالیتهایی مثل یوگا، مدیتیشن و تای چای برای کاهش درد در برخی افراد موثر واقع میشوند.

توصیه هایی برای پیشگیری از نیاز به عصب کشی دندان

بهداشت دهان را رعایت کنید تا دچار دندان درد نشوید. پس از عصب کشی مراقبت از دندان اهمیت بیشتری پیدا میکند پس موارد زیر را رعایت کنید:

غذاهای خیلی سفت نجوید به خصوص بلافاصله پس از عصب کشی

دندانهایتان را دو بار در روز مسواکب زنید. برای این کار مسواک را با حرکات دایره ای یا حرکات عمودی از لثه به لبه دندان، حرکت بدهید. مراقب اطراف دندان عصب کشی شده، باشید

روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید تا لثه تان عفونت نکند

مصرف غذاها و خوراکیهای شیرین را کاهش دهید

هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید سلامت دهانتان در وضعیت مطلوبی قرار دارد