درمان پالپ دندانهای شیری (پالپوتومی)

هنگامی که پوسیدگی دندان شدید باشد، ممکن است به التهاب پالپ دندان منجر شود. پالپ به بخش مرکزی دندان میگویند که در آن بافت همبند، رگهای خونی و عصب قرار دارد. به التهاب یا عفونت پالپ، پالپیت میگویند. در صورتی که پالپ دندان (اعم از شیری و دائمی) دچار التهاب یا عفونت شود باید تحت درمان قرار بگیرد تا دندان نجات پیدا کند. پالپوتومی در دندانهای شیری در صورتی انجام میشود که دندان هنوز زنده است و آسیب به پالپ رسیده است.

از کجا بفهمیم دندان شیری نیاز به پالپوتومی دارد؟

پالپ دندان بخش مهمی از دندان در دوران رشد است چرا که رگهای خونی در داخل آن قرار دارند و مواد مغذی را برای رشد دندان تامین میکنند و عصب داخل آن آسیب های وارد شده را به صورت سیگنال به مغز ارسال میکند. اگر پالپ ملتهب شود درد زیادی ایجاد میکند. برخی از موارد عفونت پالپ برگشت پذیر و برخی دیگر، برگشت ناپذیر هستند. پالپیت برگشت پذیر در هنگام لمس درد ایجاد میکند اما درد فروکش میکند. در پالپیت برگشت ناپذیر، دندان بدون تحریک هم درد میگیرد و همچنین ممکن است لق شده باشد.

عکس پرتوی ایکس میزان عمق پوسیدگی دندان را به خوبی نشان میدهد. بر این اساس دندانپزشک باید مشخص کند آیا دندان قابل ترمیم است یا نه. دندانی را که نتوان ترمیم کرد باید کشید.

بسته به سن کودک و موقعیت دندان در دهان، تصمیمات دیگری نیز برای جایگزینی موقت دندان یا باز نگه داشتن جای خالی دندان (و جلوگیری از اشغال شدن فضا توسط دندانهای مجاور) ممکن است گرفته شود تا زمانی که دندان دائمی شروع به بیرون زدن کند. تصمیم بعدی برای دندانپزشک این است که مشخص کند ایا عصب دندان هنوز زنده است یا نه. اگر عصب مرده (نکروز) باشد ممکن است نیاز به عصب کشی (پالپکتومی) یا کشیدن دندان باشد یعنی پالپوتومی کمکی نمیکند اما اگر عصب زنده باشد برای حفظ پالپ عمل پالپوتومی صورت میگیرد. گاهی نیز زمان بیرون زدن دندان دائمی نزدیک است و نیازی به این کارها نیست بلکه دندان شیری به سادگی کشیده میشود.

درمان پوسیدگی دندان شیری

پالپوتومی

دو روش برای پوسیدگی دندان شیری که در آن پالپ آسیب دیده است وجود دارد. اول این که بخش بالایی محفظه پالپ حفظ شود و از روکش دندان برای محافظت از دندان استفاده شود. در این روش به جای تخلیه پالپ، از داروی موضعی که در دندان قرار داده میشود برای کاهش التهاب استفاده میشود تا پیشروی پوسیدگی متوقف شده و بافتها التیام پیدا کنند.

روش دوم این است که پالپوتومی انجام شود که در بخشهای بالای عصب دندان که به ریشه ها میرود، برداشته میشود. سپس دارو در کف محفظه پالپ قرار داده میشود تا عصب سالم مانده و زنده بماند و از عفونت جلوگیری شود. سپس دندان ترمیم میشود. معمولا در مورد دندان آسیاب بزرگ (مولر) شیری روکش استیل استفاده میشود اما برای دندانهای جلو  ترمیمهای کامپوزیتی که همرنگ دندان هستند، به کار گرفته میشود.

پیشگیری از نیاز به پالپوتومی

برای جلوگیری از التهاب پالپ دندان مهمترین کار، حفظ بهداشت دهان است. به خصوص برای کودکان استفاده از خمیر دندان فلوراید دار، نخ دندان و دهانشویه برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است. علاوه بر این باید هر شش ماه یک بار معاینه دندانپزشکی انجام شود تا در صورت بروز اولین علائم پوسیدگی، دندانپزشک زود متوجه آن شده و از گسترش آن پیشگیری کند.