دندان درد شبانه را چگونه آرام کنیم؟

اگر دندان درد دارید احتمالا نمیتوانید درست بخوابید و به دنبال راه حلی میگردید که دردتان را از بین ببرید. برای خلاص شدن از دندان درد شب هنگام، روشهایی وجود دارد.

مسکن بدون نیاز به نسخه مصرف کنید

درمان خانگی دندان درد شبانه

مصرف مسکنهایی مثل ایبوپروفن، استامینوفن و آسپیرین میتواند به کاهش یا رفع درد دندان کمک کند. مصرف خمیر یا ژل بی حس کننده (اغلب بنزوکائین) نیز میتواند در کاهش درد مبهم و کلی دندان به اندازه ای کمک کند که به خواب بروید. هرگز محصولات حاوی بنزوکائین را برای کودکان زیر دو سال استفاده نکنید.

سر خود را بالاتر از بدن بگذارید

اگر هنگام خواب سرتان را بالاتر از بدن بگذارید جریان خون به سر کاهش می یابد. اگر جریان خون زیادی به سمت سر سرازیر شود ممکن است باعث تشدید دندان درد و احتمالا بیدار ماندن تان شود.

از مصرف غذاهای اسیدی، سرد یا سفت پیش از خواب خودداری کنید

این غذاها احتمال پوسیدگی دندان را بیشتر میکنند و پوسیدگی از قبل موجود را بدتر. این غذاها میتوانند محرک درد دندان باشند پس از مصرف آنها به خصوص پیش از خواب پرهیز کنید.

دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید

درمان خانگی دندان درد شبانه

از دهانشویه های حاوی الکل برای ضد عفونی کردن و بی حس کردن دندانهایتان استفاده کنید.

پیش از خواب، از یخ استفاده کنید

قطعات خرد شده یخ را داخل دستمال بپیچید و روی سمتی از صورت که دندان درد دارید بگذارید.

درمانهای طبیعی برای دندان درد

روشهای درمانی که در طب سنتی مناطق مختلف دنبا برای درمان بیماریهای دهان از جمله دندان درد شبانه استفاده میشود به صورت زیر است:

• میخک
  • برگ گواوا
  • پوست تنه و بذر گلابی
  • برگهای سیب زمینی شیرین
  • برگهای آفتابگردان
  • برگهای تنباکو
  • سیر

پیش از مصرف مراقب آلرژی های احتمالی یا واکنش نامساعد به روغن یا گیاه مورد استفاده باشید.

چه عواملی منجر به دندان درد میشوند؟

درمان خانگی دندان درد شبانه

دندان درد ممکن است در اثر مشکلاتی که در خود دندان یا لثه ایجاد میشود اتفاق بیفتد و یا منشا درد در بخش دیگری از بدن باشد. عوامل شایع دندان درد عبارتند از:

جراحت دهان یا فک: ممکن است در اثر نیروی فشاری یا ضربه ای که به این بخش از صورت وارد میشود، دندان درد تجربه شود.

عفونت سینوس: تخلیه عفونت سینوس نیز میتواند دندان درد ایجاد کند.

پوسیدگی دندان: هنگامی که باکتریهای عامل پوسیدگی به عصبهای دندان میرسند درد ایجاد میشود.

شل شدن یا کنده شدن پرکردگی دندان: در صورتی که باکتریها بتوانند از محل پرکردگی وارد دندان شوند ممکن است به عصبهای داخل برسند.

آبسه یا عفونت دندان: گاهی وضعیتی به نام آبسه دندان ایجاد میشود. آبسه کیسه حاوی چرک است که در دندان (معمولا نوک ریشه) تشکیل میشود.

گیر کردن خرده ذرات در بین دندانها: مواد آلی و غیر آلی که بین دندانها گیر میکنند به دندانها فشار وارد کرده و درد ایجاد میکنند.

بیرون زدن دندان: اگر دندان عقل در حال بیرون زدن باشد با پاره کردن لثه و بیرون زدن از آن ممکن است به دندانهای دیگر فشار وارد نماید.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی: مفصل فک اگر دچار مشکل شود میتواند منشا درد در دندانها باشد.

بیماری لثه: بیماریهای لثه مثل ژنژیویت یا بیماری پریودنتال درد ایجاد میکنند.

دندان قروچه: به هم فشار دادن یا ساییدن دندانها در هنگام خواب باعث میشود پس از بیدار شدن احساس درد در دندان یا فک داشته باشید.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی دندان درد شبانه

در عرض بیست و چهار ساعت دندان درد خود را زیر نظر داشته باشید. اگر فروکش کرد احتمالا تنها کمی تحریک شده و مشکل خاصی ندارد اما در موارد زیر به دندانپزشک باید مراجعه کنید:

• درد شدید است
  • دندان درد بیشتر از دو روز طول کشیده است
  • تب، سردرد یا درد در هنگام باز کردن دهان دارید
  • مشکل تنفسی یا بلع دارید

بسته به این که عامل دندان درد چه باشد، دندانپزشک مشخص میکند چه درمانی برای وضعیت شما بهتر است. اگر کرم خوردگی دندان داشته باشید باید بخشهای پوسیده تخلیه و تمیز شده و با مواد مخصوصی پر شود. اگر دندان شکستگی یا ترک دارد یا ترمیم میشود و یا ممکن است توصیه شود دندان کشیده و با پروتز دندانی جایگزین شود. اگر علت دندان درد عفونت سینوس باشد علائم معمولا با برطرف شدن عفونت سینوس، رفع میشود. در هر صورت اگر دندان دردتان بیشتر از دو روز طول کشیده یا شدید است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.