تاثیر سیگار بر دهان و دندان

کشیدن سیگار مشکلات زیر را برای سلامت دهان و دندان ایجاد میکند:

• لکه و بدرنگ شدن دندانها
  • التهاب منافذ غدد بزاق در سقف دهان
  • افزایش تجمع پلاک و جرم در دندانها
  • تحلیل رفتن استخوانهای فک
  • افزایش خظر لوکوپلاکی (لکه های سفید در دهان)
  • افزایش احتمال عفونت لثه که اولین عامل از دست دادن دندانهاست
  • تاخیر در التیام بافتها پس از کشیدن دندان، درمان لثه یا درمانهای دندانپزشکی دیگر
  • کاهش احتمال موفقیت درمان کاشت ایمپلنت دندان
  • افزایش احتمال سرطان دهان

سیگار چگونه باعث بیماری لثه میشود؟

سیگار چگونه باعث بیماری لثه میشود

سیگار و سایر محصولات تنباکو (توتون) با تاثیر بر اتصال استخوان و بافت نرم اطراف دندان، منجر به بیماری لثه میشوند. در تحقیقات صورت گرفته مشخص شده است سیگار کشیدن در عملکرد طبیعی سلولهای لثه تاثیر میگذارد. این اختلال در عملکرد سلولها باعث میشود افراد سیگاری بیشتر مستعد عفونتهایی مثل عفونت لثه شوند و همچنین به نظر میرسد جریان خون در لثه مختل میشود در نتیجه التیام زخمها با مشکل مواجه میشود.

آیا پیپ و سیگار مشکلات دندانپزشکی ایجاد میکنند؟

بله. پیپ هم مثل سیگار منجر به مشکلات دهان و دندان میشود. بر اساس نتایج یک پژوهش طولانی مدت (23 ساله) که در Journalof the American Dental Association منتشر شد، افرادی که سیگار برگ میکشند به اندازه افرادی که سیگار معمولی میکشند دچار از دست دادن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک در پیرامون دندان میشوند. افرادی که پیپ میکشند نیز به اندازه افراد سیگاری دچار مشکلات دهان و دندان و از دست دادن دندانها میشوند. علاوه بر این مشکلات، پیپ و سیگار برگ خطر سرطان دهان و حنجره را نیز به دنبال دارد حتی اگر استنشاق نشود. همچنین پیامدهای دیگری مانند بوی بد دهان، بدرنگی دندانها و عفونت لثه را نیز به دنبال دارد.

آیا تنباکوی بدون دود (غیر تدخینی) کم خطر تر است؟

خیر. محصولات بدود دود تنباکو درست همانند سیگار و سیگار برگ حاوی حداقل 28 ماده شیمیایی هستند که خطر سرطان دهان و سرطان حلق و مری را افزایش میدهد. در واقع تنباکوی جویدنی در مقایسه با سیگار مقدار بیشتری نیکوتین دارد که باعث میشود ترک آن سخت تر از سیگار باشد.

تنباکوی بدود دود میتواند باعث تحریک لثه شده و منجر به پسروی لثه از اطراف دندان شود. با پسروی لثه، ریشه دندانها بیرون زده و احتمال پوسیدگی دندان در این بخش، افزایش می یابد. ریشه های بیرون زده باعث حساسیت دندان به غذاهای سرد و داغ و محرکهای دیگر مانند ترشی میشوند. علاوه بر این شکر که اغلب به عنوان افزودنی برای طعم به تنباکوی بدون دود افزوده میشود میتواند خطر پوسیدگی را دوچندان کند. پژوهشی که در Journal of the American Dental Association منتشر شد نشان میدهد افرادی که به هر شکلی تنباکو میجوند، چهار برابر دیگران دچار پوسیدگی دندان میشوند.

تنباکوی بدون دود حاوی ذرات سنگریزه نیز هست که میتواند ساییدگی دندانها شود.

ترک دخانیات

هر قدر هم که تا کنون دخانیات مصرف کرده باشید، اگر همین الان مصرف را کنار بگذارید تاثیر قابل توجهی بر کاهش خطر بیماریهای دهان و بدن خواهد داشت. یازده سال پس از ترک سیگار، احتمال ابتلا به عفونت لثه تفاوت زیادی با افرادی که اصلا سیگاری نبوده اند، ندارد.

حتی کاهش تعداد سیگار نیز میتواند سودمند باشد. در یک پژوهش مشخص شد افراد سیگاری که تعداد سیگارهای خود را به کمتر از یک پاکت در روز کاهش داده اند، تنها سه برابر افراد غیر سیگاری دچار بیماری لثه میشوند در حالی که در افرادی که بیش از یک پاکت و نیم سیگار در روز مصرف میکنند، شش برابر دیگران دچار عفونت لثه میشوند. در پژوهش دیگری که در Journal of the AmericanDental Association منتشر شد مشخص شد ضایعات لوکوپلاکی دهان ظرف شش هفته پس از ترک سیگار در 97.5 درصد بیمارانی که محصولات توتون بدون دود مصرف میکردند، کاملا برطرف میشود.

برخی از آمارهای به دست آمده از جامعه سرطان امریکا نشان میدهد دلایل بیشتری برای ترک سیگار وجود دارد:

حدود 90% از افراد مبتلا به سرطان دهان، لب، زبان و حلق تنباکو مصرف میکنند و خطر ابتلا به این سرطانها با افزایش تعداد سیگار یا سایر دخانیات، و طول مدت آن، افزایش می یابد. افراد سیگاری شش برابر افراد غیر سیگاری به این بیماریها مبتلا میشوند.

حدود 37% از بیمارانی که پس از درمان سرطان به سیگار کشیدن ادامه داده اند، مجددا دچار سرطان دهان، لبف زبان و حلق شده اند در حالی که در افرادی که سیگار را کنار گذاشته اند تنها 6% دچار سرطان مجدد شدند.

چگونه سیگار را کنار بگذاریم؟

چگونه سیگار را کنار بگذاریم

برای ترک مصرف دخانیات، دندانپزشک یا پزشک میتواند به شما کمک کند با مصرف داروهایی مثل آدمس یا چسب نیکوتین، میل به نیکوتین را فروبنشانید. برخی از این محصولات را میتوانید بدون نسخه تهیه کنید و برخی دیگر نیاز به نسخه پزشک دارند.

دوره های ترک سیگار و گروههای پشتیبانی اغلب کمک زیادی به ترک سیگار میکنند.