مراقب از ایمپلنت دندان پس از جراحی

کاشت ایمپلنت دندان تفاوت زیادی با دندان مصنوعی دارد که به راحتی در دهان میگذارید و برمیدارید. ایمپلنت با عمل جراحی جایگذاری میشود و پس از عمل نیاز به مراقبت دارد. برخی کارها را نباید تا مدتی انجام بدهید و برخی مراقبتها تا چند روز اول لازم است.

چگونه ایمپلنت دندان را تمیز کنم؟

تمیز کردن ایمپلنت دندان بهترین کاری است که میتوانید برای افزایش طول عمر دندان ایمپلنتی و دندانهای دیگر انجام دهید. به خصوص در چند روز اول پس از جراحی این موضوع اهمیت بسزایی دارد. بهترین راه تمیز نگه داشتن ایمپلنت در خانه، به صورت زیر است:

تمیز کردن ایمپلنت مثل تمیز کردن دندانهای دیگر است. خیلی ساده کافیست آن را مسواک بزنید و اطرافش را نخ دندان بکشید و از دهانشویه غیر الکلی هر روز استفاده کنید.

از آنجایی که ایمپلنت مصنوعی است باید چند نکته را به خاطر داشته باشید. ذرات غذا و باکتریها ممکن است در اطراف ایمپلنت گیر کنند و منجر به تشکیل پلاک شوند. اگر این مسئله را حل نکنید ممکن است عفونت ایجاد شود. برای این که پروتز مصنوعی ار تمیز نگه دارید میتوانید از ابزارهای شوینده مخصوص استفاده کنید که در اینجا به آنها اشاره میشود.

مسواک بین دندانی:

اگر میخواهید با مسواک دندانهای خود را تمیز کنید واقعا فرقی نمیکند از مسواک معمولی استفاده میکنید یا برقی یا سونیک، همه اینها عملکرد مشابهی دارند. مسواک بین دندانی فرچه کوچیک است که فضای بین دندانها را تمیز میکند و از این بابت عملکرد آن با مسواک متفاوت است بنابراین با استفاده از مسواک بین دندانی مطمئن میشوید سطوح کناری دندانها نیز تمیز شده اند. حتما مسواکی بخرید که موهای نرم داشته باشد (سافت).

نخ دندان:

انواع نخ ندان وجود دارد. شما باید نخ دندانی متناسب با دندانهای خود و فاصله بین آنها انتخاب کنید. معمولا توصیه میشود برای ایمپلنت از نخ دندان یا نخ نواری بدون پوشش موم استفاده شود تا بافتهای اطراف بهتر محافظت شوند. گاهی نیز استفاده از ترِدِر threader (نخ گیر) کارامد تر است. برای اطمینان از نخ دندان مناسب برای پروتز خود، با دندانپزشک مشورت کنید.

ابزار آب پاش دندان:

ابزارهای مختلفی برای شستشوی دهان و دندانها با کمک فشار آب، طراحی شده اند که به کاهش پلاک و التهاب کمک میکنند. این آب پاش در واقع همانند نخ دندان عمل میکنند و آن را یک یا دو بار در روز باید استفاده کنید. اما باید بدانید شستشو با آب جایگزین مسواک یا دهانشویه نمیشود.

تحریک کننده یا ماساژور لثه:

ماساژور ها یا استیمولاتورها به سلامت بافت لثه کمک میکنند و سلامت لثه برای حفظ ایمپلنت دندان حیاتی است. بهترین نوع ماساژور ا، ماساژور با نوک پلاستیکی است تا برای لثه آزار دهنده نباشد.

تمیز کاری حرفه ای ایمپلنت:

بسیار مهم است که هر از گاهی ایمپلنت توسط دندانپزشک، به صورت حرفه ای تمیز و جرمگیری شود. در این جلسه تمیز کاری، دندانپزشک تمامی سطوح ایمپلنت که به آن دسترسی دارد، بافتهای اطراف و دندانهای دیگر را تمیز میکند تا باکتریها از آنها دور شده و از عفونت جلوگیری شود. ممکن است علاوه بر تمیز کاری، جرمگیری هم انجام شود که نوعی تمیز کاری عمیق تر است و در آن بخشی از ایمپلنت که زیر لثه قرار دارد هم از پلاک و جرم، پاک میشود.

چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

هنگامی که ایمپلنت در دهانتان قرار میگیرد، باید مرتبا در زمانهای مشخصی که دندانپزشک به شما میگوید، به او مراجعه داشته باشید. پس از این که ایمپلنت به استخوان جوش خورد و روکش روی آن نصب شد، دفعات مراجعه تان به حالت معمول سالی دو بار، کاهش پیدا میکند.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت های لازم از ایمپلنت

بسیار مهم است که روش صحیح مراقبت از دندانها و ایمپلنت را بدانید تا از عوارض آن جلوگیری کنید. اگر ایمپلنت خوب تمیز نشود به مرور خونریزی و عفونت لثه اطراف آن شروع شده و پیش میرود. اگر به موقع به داد آن برسید عوارض برگشت پذیر هستند اما اگر این وضعیت خیلی پیش برود در نهایت استخوان نیز عفونت کرده و تخریب میشود بنابراین ایمپلنت لق شده و دیگر کارایی ندارد و باید کشیده شود.

مراقبتهای دو روز اول پس از کاشت ایمپلنت دندان

در دو روز اول پس از جراحی، ایمپلنت بسیار حساس است. در این زمان بیشترین علائم را تجربه میکند. در ساعت اول پس از جراحی، فشار ملایم بر پانسمان روی دندان وارد کنید تا آن را سر جای خود نگه داشته و جلوی خونریزی را بگیرید. نباید در یک ساعت اول پس از عمل، گاز استریل روی زخم را بردارید مگر این که خونریزی شدید و مداوم باشد. اگر خونریزی تان متوقف نمیشود، گاز استریل جدیدی بگذارید و سی دقیقه آن را روی ایمپلنت نگه دارید و سپس آن را عوض کنید. پس از آن هر 30 تا 45 دقیقه گاز را عوض کنید.

برخی علائمی که احتمالا در روز اول تجربه می کنید:

ترشح از محل جراحی

خونریزی پیوسته

ورم

درد

این علائم جای نگرانی ندارد و به این معنی است که بدن در حال التیام است. برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عوارض این توصیه ها را رعایت کنید:

محل جراحی را دستکاری نکنید

شب جراحی با مسواک نرم، با ملایمت دندانها را مسواک بزنید

پس از 24 ساعت اول، دهان خود را دو تا سه بار در روز با آب نمک شستشو دهید

استراحت کنید

در صورت لزوم، یخ روی گونه بگذارید

در روزهای دوم و سوم پس از جراحی، مراقبت های دهان را ادامه بدهید. ممکن است متوجه تغییر رنگ یا کبودی در محل جراحی شوید که کاملا طبیعی است و تا دو یا سه روز ممکن است ادامه پیدا کند. پس از چند روز میتوانید کیسه آب گرم یا هر حرارت ملایم دیگری برای کاهش کبودی و ورم دهان استفاده کنید.

بعضی از بیماران احساس میکنند برجستگی تیزی در دهانشان به وجود آمده است. اگر نگران چنین هستید با دندانپزشک صحبت کنید. مشکلات دیگری که ممکن است تجربه کنید خشکی لبها، گلودرد و سفتی عضله های فک است اما اینها همه طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

مراقبتهای هفته اول پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

در روزها و هفته های بعد، علائم فروکش میکند. باید بهداشت دهان را طبق آن چه گفته شد ادامه بدهید. هر زمانی که دندانپزشک مشخص کرده است باید او را ببینید تا از این که همه چیز درست پیش میرود مطمئن شوید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان با آب نمک برای التیام بافتهای اطراف ایمپلنت لازم استت.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، این است که غذاهای نرم بخورید و از غذاهای اسیدی یا سفت کمتر مصرف کنید. سعی کنید غذاهایتان مملو از مواد مغذی باشد.

تاکید میشود پس از عمل باید حتما دندانپزشک را ببینید تا مطمئن شوید ایمپلنت در وضعیت خوبی قرار دارد.

پیش از این که زیر تیغ جراحی قرار بگیرید همه لوازم مورد نیاز خود برای مراقبتهای پس از عمل مانند کیسه آب گرم، کیسه و قطعات یخ، گاز استریل، غذاهای نرم و غیره را تهیه کنید تا مجبور نباشید بعد از جراحی راهی فروشگاه شوید چرا که پس از جراحی باید استراحت داشته باشید.