مقابله با فوبیای دندان پزشکی

آیا فکر نشستن روی صندلی دندانپزشکی باعث ایجاد اضطراب در شما می شود؟

این ترس می تواند مربوط به کودکی شما باشد. نظرات تهدیدآمیز از یکی از والدین، مانند اینکه  “اگر مسواک نزنی، مجبور می شوی به دندانپزشک مراجعه کنی” می تواند یک تأثیر منفی پایدار از کودکی  تا بزرگسالی به جای بگذارد.

همچنین تجربه یک درمان دردناک در مطب دندانپزشک در طول دوران کودکی موجب اضطرابی می شود که تا بزرگسالی باقی می ماند. اما امروزه دیگر نیازی نیست که کسی از درد درمانهای دندانپزشکی بترسد. دندانپزشکی مدرن تقریبا بدون درد است.

درمان فوبیای دندانپزشکی

ابزارها و محصولات جدید دندانپزشکی

ابزارهای جدید دندانپزشکی طی چند دهه گذشته پیشرفت زیادی کرده اند. برای مثال، سوزن هایی که مواد بی حس کننده را تزریق می کنند، نسبت به سوزن های ضخیم سال های گذشته فوق العاده نازک هستند. آنها همچنین یکبار مصرف هستند. قبلا سوزنها بارها و بارها استفاده شده و بین استفاده برای بیماران مختلف استریل می شدند. استفاده مجدد از سرسوزن ها در طول زمان، باعث ایجاد درد بیشتری در هنگام تزریق می شود. در حال حاضر روش ها و ابزارهای پیشرفته نیز به دندانپزشکان کمک می کند تا سرعت دارویی را که به لثه ها می رسد، کاهش دهند و این باعث کاهش درد ناشی از فشار تزریق دارو می شود، زیرا به سرعت از سرنگ آزاد می شوند.

آرام کردن اضطراب دندانپزشکی

دسته ای از داروها و محصولات جدید هستند که به کاهش درد کمک می کنند. ژل های بیهوشی موضعی که برای بی حس کردن لثه ها استفاده می شوند، برای بیماران در حین تزریق و تمیز کردن عمیق دندان، شرایط راحت و بدون دردی را بوجود می آورند.

استنشاق نیتروز اکسید (“گاز خنده”) باعث می شود بیمارانی که قبل و در هنگام درمانهای دندانپزشکی دچار ترس و اضطراب می شوند احساس آرامش کنند.

همچنین تزریق درون وریدی داروی آرامبخش با تاثیر سریع باعث می شود بیمار در حالی که بیدار است احساس درد و ناراحتی نداشته باشد.

از وسایل و ابزارهای سرگرمی نیز می توان برای حواس پرتی بیماران از اضطرابشان استفاده کرد، تلویزیون های بزرگ، iPads ها و عینک های واقعیت مجازی که چشم و ذهن شما را به سمت دیگری پرت می کنند، موارد معمول در مطب های دندانپزشکی مدرن است. همچنین گل های تازه، آبشارهای مینیاتوری، و استفاده از رنگ های روشن برای دیوار می تواند دکوری آرام بخش برای مطب دندانپزشکی ایجاد کنند.

برای فرونشاندن ترس تان از دندانپزشکی به یاد بیاورید که در داخل روپوش سفید دندانپزشکی فردی است که راحتی و آرامش شما به اندازه سلامت دندان هایتان برایش مهم است پس به دکتر همانند یک دوست نگاه کنید.

درمان فوبیای دندانپزشکی

نکاتی در مورد فوبیای دندانپزشکی

نوبت دندانپزشکی خود را به دلیل ترس کنسل می کنید؟ به جای اینکار بهترست با دندانپزشک خود در این باره صحبت کنید و از او کمک و راهنمایی بگیرید. پس از آن یک دندانپزشک خوب باید ویزیت شما را با سوال در مورد اینکه چه چیزی شما را اذیت می کند آغاز کند تا مواردی که باعث ایجاد اضطراب در شما می شود را بداند و بتواند به شما کمک کند.

به عنوان مثال دندانپزشک می تواند بگوید: “یک جمله ساده به من در مورد هر مشکلی که در طی مراجعه های دندانپزشکی در گذشته داشتی، بگو”

این به شما کمک خواهد کرد تا احساس راحتی کنید چون اگر شما در مورد ترستان از همان اول صحبت کنید، اضطرابتان برطرف خواهد شد.

برای داشتن آمادگی قبلی می توانید از دندانپزشک خود بپرسید انتظار چه چیز هایی را در طول  ویزیت می توانید داشته باشید، همچنین می توانید از چگونگی انجام مراحل کار مانند تزریق بپرسید.

به یاد داشته باشید سوال پرسیدن از پزشک، هیچ مشکلی را ایجاد نمی کند. می توانید با هماهنگی با دندانپزشکتان یک علامت مشخص داشته باشید برای اینکه مطمئن شوید اوضاع در زمانی که دندانپزشک روی دندان شما کار می کند تحت کنترل است ، مثلا قرار بگذارید که دستان خود را بالا بیاورید تا دندانپزشکتان اینطور متوجه شود که شما دچار مشکل هستید و نیاز است که فورا کارش را متوقف کند.