کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

چندین روش برای پر کردن جای خالی دندانها وجود دارد که یکی از آنها محبوبترین روش است چرا که از نظر زیبایی و سلامتی بهتر از همه روشهاست. این روش جایگزینی دندانهای از دست رفته، کاشت ایمپلنت دندان است.

کاشت ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

چند عامل تعیین کننده طول مدت درمان عبارتند از:

وضعیت سلامت دهان و دندان شما

تعداد دندانهایی که در این درمان درگیر هستند

کدام دندانها را میخواهید جایگزین کنید

آیا دندان قبلا کشیده شده است یا نه

این عوامل تعیین میکنند دفعات مراجعه تان به دندانپزشک در طول دوره درمان چقدر باشد. مثلا اگر یک دندان را میخواهید جایگزین کنید، جراحی یک یا دو ساعت طول میکشد که شامل زمان بی حسی و پانسمان و استریل نیز می باشد. به طور کلی فرایند کاشت ایمپلنت طی دو مرحله انجام میشود و کل فرایندی که طول میکشد تا صاحب دندان شوید، شش تا نه ماه زمان میبرد. اگر نیاز به پیوند استخوان یا کشیدن دندان هم داشته باشید بر این زمان افزوده میشود.

آیا کاشت ایمپلنت درد دارد؟

جراحی کاشت ایمپلنت دندان همانند هر عمل جراحی دیگری کمی درد و ناراحتی دارد. در حین جراحی که تحت تاثیر بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی قرار دارید و چیزی احساس نمیکنید اما پس از آن، مسکن مصرف میکنید تا درد برطرف شود. بیشتر بیماران میگویند درد و ناراحتی کاشت ایمپلنت کمتر از آن چیزی بوده که تصور میکردند.

آماده شدن برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان آمادگی برای کاشت ایمپلنت

دندانپزشک دستورالعمل آماده شدن برای کاشت ایمپلنت را به شما میدهد. معمولا روال به این صورت است:

دهان خود را با دهان شویه ضد باکتری مانند کلرهگزیدین شستشو دهید

آنتی بیوتیک تجویز شده را از چند روز قبل از عمل شروع کنید تا عفونتی ایجاد نشود

در روز جراحی صبحانه کامل بخورید مگر این که برنامه بیهوشی داشته باشید. در صورت بیهوشی، باید روز عمل ناشتا باشید.

از کسی بخواهید شما را پس از پایان عمل به منزل برساند و مراقبتان باشد.

روز عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

مرحله اول

عمل جراحی معمولا در مطب انجام میشود. در مرحله اول جراحی دهان با بی حسی موضعی بی حس میشود. برشی در لثه در محل کاشت ایمپلنت ایجاد میشود تا جراح به استخوان فک دسترسی پیدا کند. دریل دندانپزشکی برای سوراخ کردن استخوان استفاده میشود. سپس ایمپلنت در سوراخ پیچ میشود. سپس لثه بخیه شده و روی ایمپلنت را میپوشاند. در جراحی یک مرحله ای، سر ایمپلنت از لثه بیرون میزند.

پس از جایگذاری ایمپلنت، باید چند ماه منتظر بمانید تا فرایند جوش خوردن ایمپلنت و استخوان طی شود. سپس مراجعه میکنید تا مرحله دوم کار شروع شود.

مرحله دوم

ابتدا دندانپزشک لثه روی ایمپلنت را برش میزند تا روی ایمپلنت باز شود. اگر از روش یک مرحله ای استفاده شده باشد و سر ایمپلنت بیرون باشد، نیازی به برش لثه نیست. برای قالب گیری، قطعه کوچکی به نام اباتمنت روی ایمپلنت بسته میشود تا برای ساخت روکش در آزمایشگاه، از این قالب استفاده شود. روکش قرار است بر روی اباتمنت متصل شود. شکل اباتمنت همانند دندان تراشیده شده آماده روکش شدن، طراحی میشود و روکش دندان روی آن قرار گرفته و کاملا آن را احاطه میکند. بعد از این که روکش آماده شد، برای روکش امتحان کردن آن میروید. پیش از چسباندن دائمی روکش، باید دندانپزشک مطمئن شود روکش برایتان مناسب است بنابراین آن را موقتی روی ایمپلنت میگذارد. پس از بررسی شکل و موقعیت آن و اطمینان یافتن از همه چیز، روکش به صورت دائمی چسبانده میشود.

پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان

طبیعی است که پس از جراحی کمی کبودی و ورم لثه و سایر بافتهای نرم را تجربه کنید. معمولا ناراحتی پس از عمل با مسکن های ساده ای مثل ایبوپروفن قابل کنترل است.

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان

عفونت در لثه و استخوان اطراف ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت از طرف بدن

تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت

جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک

مراقبت از دندان ایمپلنتی

باید از دندان جدید خود همانند دندانهای دیگر مراقبت کنید و سالی دو یا حداقل یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی ممکن است توصیه شود دفعات چکاپ دندانپزشکی خود را بیشتر کنید. نخ دندان کشیدن و مسواک زدن باید بخشی از مراقبتهای دهانی روزمره تان باشد.