کشیدن دندان عقل

جراح دهان و فک و صورت یا دندانپزشک کار کشیدن دندان عقل را انجام میدهد. این عمل اغلب در مطب انجام میشود اما اگر همه دندانهای عقل قرار باشد همزمان کشیده شوند یا خطر عوارض زیاد باشد ممکن است این عمل در بیمارستان صورت بگیرد.

اگر عفونتی داشته باشید معمولا کشیدن دندان عقل تا برطرف شدن عفونت به تاخیر می افتد. دندانپزشک برای کمک به برطرف شدن عفونت ممکن است آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) نیز تجویز نماید.

دندانپزشک پیش از کشیدن دندان عقل، بی حسی موضعی در اطراف دندان میزند تا چیزی احساس نکنید. اگر جراحی سختی پیش بینی شود یا همه دندانهای عقل همزمان کشیده شوند ممکن است این کار با بیهوشی صورت بگیرد تا هیچ دردی احساس نکنید. احتمالا توصیه میشود از نیمه شب قبل از جراحی چیزی نخورید.

برای کشیدن دندان عقل دندانپزشک برشی در لثه روی دندان ایجاد میکند و اگر استخوانی روی دندان را پوشانده باشد آن را برمیدارد. بافتهایی که دندان را به لثه و استخوان متصل نگه داشته اند بریده میشوند و سپس دندان از جای خود خارج میشود. گاهی برای سهولت بیرون کشیدن دندان ممکن است آن را به چند قطعه کوچکتر تقسیم کنند.

پس از کشیدن دندان باید بافتها بخیه شوند. برخی از بخیه ها قابل جذب هستند و به مرور جذب میشوند و برخی دیگر را باید پس از چند روز بکشید. اگر بخیه هایتان را باید بکشید دندانپزشک به شما خواهد گفت چه زمانی مراجعه کنید. محل زخم پانسمان میشود تا خونریزی متوقف شود و مرخص میشوید.

پس از جراحی کشیدن دندان عقل

در بیشتر موارد تنها ظرف چند روز بهبودی حاصل میشود. مسکن برای برطرف کردن درد تجویز میشود. با اقدامات زیر میتوانید فرایند بهبودی را تسریع کنید:

هر از گاهی با ملایمت گاز استریل روی محل کشیده شدن دندان را فشار بدهید و طبق دستور دندانپزشک، گاز استریل مملو از خون را تعویضکنید. اگر پس از 24 ساعت هنوز خونریزی دارید با دندانپزشک تماس بگیرید.

در زمانی که دهان هنوز بی حس است مراقب باشید گونه، لبها یا زبانتان را گاز نگیرید.

کامل دراز نکشید. این کار ممکن است خونریزی را طولانی تر کند. سرتان را هنگام دراز کشیدن، بالاتر از بدن قرار دهید.

قطعات یخ را داخل حوله ای بپیچید و روی گونه بگذارید. هر بار 15 تا 20 دقیقه بگذارید بماند. این کار را در 24 ساعت اول مرتبا تکرار کنید. دو روزهای بعد میتوانید از کمپرس گرم مانند کیسه آب گرم برای کاهش درد استفاده کنید.

پس از جراحی دندان، استراحت کنید. فعالیت بدنی ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

غذاهای نرم بخورید. سوپ، پودینگ، پوره سیب زمینی، فرنی، شیر برنج و از این قبیل غذاهای نرم مناسبند. پس از چند روز به تدریج غذاهای جامد را به برنامه خود اضافه کنید.

تا چند روز اول با نی چیزی نخورید. مکیدن نی باعث شل شدن یا جدا شدن لخته خون تشکیل شده در حفره دندان میشود و باعث میشود بهبودی به تاخیر بیفتد.

پس از 24 ساعت با ملایمت دهان خود را با محلول آب نمک شستشو دهید. این کار را چند بار در روز انجام بدهید تا ورم و درد کاهش پیدا کند. برای درست کردن محلول آب نمک، یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حلکنید. آب نمک را محکم در دهان نچرخانید چون ممکن است لخته خون حفره دندان، کنده شود.

حداقل تا 24 ساعت پس از کشیدن دندان اصلا سیگار نکشید. پک زدن سیگار میتواند لخته خون را جدا کردن و التیام بافتها را به تاخیر بیندازد. همچنین خون رسانی به بافتها کند شده و ممکن است محل جراحی آلوده شود.

از مالیدن محل زخم با زبان یا لمس آن با انگشت، خودداری کنید.

با دقت دندانها و زبان را مسواک بزنید.

چرا دندان عقل باید کشیده شود؟

دلیل کشیدن دندان عقل

دندان عقل کشیده میشود تا مشکلی که به وجود آورده است یا قرار است به وجود بیاورد، رفع شود. برخی از مشکلاتی که دندان عقل ایجاد میکند به صورت زیر است:

فک ممکن است به اندازه کافی بزرگ نباشد که جایی برای دندان عقل داشته باشد. در نتیجه دندان در زیر لثه نهفته میشود و نمیتواند از لثه کامل بیرون بزند.

دندان عقل ممکن است به علت کمبود جا نتواند کامل بیرون بزند و تنها بخشی از آن بیرون بیاید. در این صورت ممکن است یک زبانه بافتی از لثه روی آن را میپوشاند. در این شرایط ذرات غذا و باکتریها در اطراف دندان گیر میکنند و باعث ورم کردن لثه، قرمزی، عفونت و درد میشوند.

نهفتگی دندان عقل مشکلات جدی تری هم ممکن است ایجاد کند. مثلا ممکن است ریشه یا تاج دندان همسایه را تخریب کند یا به علت عفونت، استخوان زیر آن تحلیل برود یا کیست ایجاد شود.

دندان عقل ممکن است در زاویه نامناسبی نسبت به دندانهای دیگر قرار بگیرد و به سمت جلو یا عقب زاویه داشته باشد.

عمل جراحی کشیدن دندان عقل چه اهمیتی دارد؟

کشیدن دندان عقل در پیشگیری از مشکلات زیر مفید است:

شلوغی و در هم فشردگی دندانهای عقبی

گیر کردن دندان عقل در فک (نهفتگی)

قرمزی، ورم و درد لثه اطراف دندان عقل (در نیمه نهفتگی دندان)

بیماری لثه و پوسیدگی دندان عقل (چرا که تمیز کردن آن سخت تر زا دندانهای دیگر است) یا دندان مجاور آن

خطرات و عوارض جراحی کشیدن دندان عقل

پس از کشیدن دندان عقل ممکن است عوارض زیر تجربه شوند:

درد و ورم لثه و حفره دندان کشیده شده

خونریزی که پس از 24 ساعت متوقف نشده است

سخت شدن باز کردن فکها یا درد در هنگام باز کردن فکها

کندی بهبودی لثه

صدمه دیدن ترمیمهای دندانی مثل روکش یا ریشه دندانهای مجاور

التهاب دردناکی به نام خشکی حفره دندان که در صورتی اتفاق می افتد که لخته خون بسته شده بر روی حفره دندان شل یا کنده شود

بی حس ماندن دهان و لبها پس از این که تاثیر بی حس کننده برطرف شده است (به علت جراحت یا التهاب عصبهای فک)

عوارض نادری مثل بی حسی دائمی دهان یا لبها، شکستگی فک در صورتی که دندان به سختی به استخوان متصل بوده است و سوراخ شدن حفره سینوس در موارد دندان عقل بالا

عمل جراحی دندانپزشکی ممکن است باعث شود باکتریهای موجود در دهان از طریق جریان خون به بخشهای دیگر بدن برسند و عفونت ایجاد کنند. افرادی که سیستم ایمنی آنها در مقابله با عفونت ضعیف است یا عفونت برایشان خطرناک است ممکن است لازم باشد قبل و بعد از جراحی، آنتی بیوتیک مصرف کنند. از جمله این افراد بیمارانی که دریچه قلب مصنوعی دارند یا با نقص قلبی مادرزادی متولد شده اند می باشند.

یادتان باشد خطر بروز عوارض جدی در کشیدن دندان کم است و این موارد صرفا برای آگاهی دادن مطرح میشود.

چیزهایی که باید در مورد دندان عقل و جراحی کشیدن دندان عقل بدانید

اگر دندان عقلتان مشکلی ایجاد نکرده است و به نظر میرسد مشکلی ایجاد نمیکند ممکن است لازم نباشد کشیده شود. چرا که ممکن است هیچوقت مشکلی به وجود نیاورد.

خطر عوارض جدی برای سلامتی در جراحی دندان عقل بسیار کم است اما در این جراحی همانند هر عمل جراحی دیگری احتمالات باید در نظر گرفته شوند.

در افراد جوان، ریشه دندانهای عقل هنوز کامل رشد نکرده اند و استخوان فک متراکم نشده است بنابراین کشیدن دندان آسانتر است. به همین علت در این زمان کشیدن دندان عقل منطقی تر است. بهبودی نیز در این سن سریعتر حاصل میشود.

بیشتر مشکلات دندان عقل بین 15 تا 25 سالگی ایجاد میشوند.

اگر بالای 30 سال سن دارید، خطر عوارض دندان عقل در شما کم است. معدودی از افراد بالای 30 سال دچار مشکلات دندان عقل میشوند که نیاز به کشیدن آن پیدا میکنند.

اگر مشکل پزشکی دارید که به مرور زمان بدتر میشود و دندانهای عقل تان ممکن است در آینده مسئله ساز شوند، کشیدن دندان عقل در زمانی که سالمتر هستید معقول تر است.

عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل عبارتند از خشکی حفره دندان، خونریزی، عفونت و بی حسی.

زنانی که قرص ضد بارداری مصرف میکنند و میخواهند دندان عقلشان را بکشند، باید زمانی این عمل را انجام بدهند که در پایان سیکل قاعدگی شان قرار دارند (معمولا روزهای 23 تا 28 قاعدگی). به نظر میرسد در این زمان خطر خشکی حفره دندان کمتر است.